تست گاردنر

تست گاردنر

فهرست مطالب

پیشینه‌ی تست هوش گاردنر

نظریه‌ی هوش‌های چندگانه اولین بار در سال ۱۹۸۳ در کتاب «چهارچوب‌های ذهن» نوشته‌ی «هوارد گاردنر» مطرح شد. گاردنر با معرفی هفت نوع هوش مختلف در این کتاب، مفهوم هوش را بسیار گسترده‌تر از هوش عمومی تعریف کرد.

هر یک از ما درجاتی از این هوش‌ها را در خود داریم. اما معمولاً یک هوش وجود دارد که از همه قوی‌تر است و اصطلاحاً به آن «هوش غالب» گفته می‌شود.

شاید همهٔ ما انسان‌ها این هشت نوع هوش را داشته باشیم. اما میزان برخورداری ما از آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. چیزهایی مثل ژنتیک یا تجربه‌هایی که در طول زندگی کسب می‌کنیم. در واقع هوش یک توانایی بالقوه در وجود انسان است. این توانایی بالقوه توسط فرهنگ یک محیط فعال شده و  به حل مسائل یا ابداع چیزهایی که برای آن فرهنگ ارزشمند هستند، کمک می‌کند.

گاردنر با طرح این معنا که هوش داراي انواع، اشكال و مظاهر گوناگون است و تأکید بر این واقعیت که آحاد انسان داراي نیم‌­رخ‌­هاي هوش متفاوت هستند. مبدأ تحرکات فكري و عملی گسترده‌­اي در پاره‌­اي از نظام‌­هاي آموزش­ و پرورش در جهان شد و در جهت ایجاد تنوع برنامه­‌هاي آموزشی خود گام برداشت.

تست گاردنر، روش‌­هاي ارزیابی، مواد و روش‌­هاي تدریس سنتی در مدارس را مورد انتقاد قرار داده است. و با در نظر گرفتن تفاوت فردي دانش‌­آموزان به آنها اجازه می‌­دهد. که خود را ابراز کنند و خودارزشمندي‌شان حفظ شود. به معلمان نیز اجازه می­‌دهد. تا به ارائه تجارب مناسب یادگیري براي تحریك هوش چندگانه دانش‌­آموزان اقدام نمایند.

آقای گاردنر معتقد است هوش‌های چندگانه قابل آموزش هستند و هر فرد می‌تواند چند جنبه هوش خود را تقویت کند. او معتقد است که باهوش بودن یک فرد تنها به ضریب هوشی او وابسته نیست، بلکه باید به جنبه‌های دیگر هوش هم توجه شود.

تست گاردنر پانیکار، یکی از کامل ترین تست ها در ایران است که توسط تلاش فراوان تیم روانشناسی پانیکار تهیه شده است.

شروع آزمون گاردنر

اهمیت به کارگیري هوش چندگانه در آموزش

  • هر فرد منحصر به فرد است.
  • هوش غالب هر فرد بروز داده می­‌شود.
  • هوش غالب به یادگیري کمك می‌­کند.
  • یادگیري‌­هاي متنوع تجربه می‌­شود.
  • هوش چندگانه را می­‌توان آموزش داد.
  • روش­هاي متفاوت ارزیابی را ایجاب می‌­کند.

پیامدهاي آموزش از طریق هوش چندگانه در کلاس درس

در آموزش از طریق هوش چندگانه معلمان نكات و مطالب کلیدي درس‌­ها را به صورت عملی و جالب آموزش می‌دهند. که این کار منجر به تقویت یادگیري می­‌شود. در این روش کلید یادگیري، درک و اتخاذ مهم‌ترین روش توسط دانش‌­آموز است.

آموزش از طریق این نظریه می­‌تواند در مدرسه به خلاقیت، درک و استفاده از دانش جدید، تفكر انتقادي، شور و نشاط یادگیري، شجاعت براي امتحان کردن چیزهاي جدید، خلاقیت و مهارت، اشتیاق براي مشاهده و  یادگیري مفاهیم آموزشی کمك نماید.

بر اساس تست گاردنر شناخت از خود و توانایی‌ها و نقاط ضعف و قوت اولین گام در مسیر موفقیت می‌باشد. با شناخت از تیپ شخصیت خود و پرهیز از موقعیت‌های نامناسب و قرار گرفتن در مسیرهایی که توانایی‌های فرد شکوفا می‌گردد. مسیر رسیدن به زندگی مطلوب هموار می‌گردد.

تست گاردنر

تست گاردنر یک آزمون جذاب برای سنجش استعداد و توانایی‌های افراد در هشت زمینه مختلف است. طبق این تست هوش‌های چندگانه گاردنر، همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش‌ها هستند.

با سنجش و به کارگیری این تست شما می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که در چه زمینه‌­هایی مستعد هستید. چه توانایی‌هایی دارید و بهتر است چه مشاغلی انتخاب کنید. مهم‌ترین کاربرد این تست این است که به معلمان مدارس کمک می‌کند. تا بر اساس نیاز دانش‌آموزان شیوه‌های تدریس خود را بهبود دهند.

چند نوع هوش داریم؟

تست گاردنر

هوش زبانی (Linguistic intelligence)

هوش زبانی به توانایی به کارگیری درست لغات به صورت شفاهی (مثلاً از سوی داستانگو، خطیب، سیاستمدار) یا به صورت نوشتاری (مثلاً از سوی شاعر، نمایشنامه‌نویس، ویراستار، روزنامه‌­نگار) گفته می­‌شود.

این هوش، توانایی به کارگیری ماهرانه‌ی نمو (ساختار زبان)، آواشناسی (صداهای زبان)، معناشناختی (معنای زبان) و جنبه‌های عملی (کاربردهای عملی زبان) را شامل می‌شود. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • معانی و بیان (به کارگیری زبان برای متقاعد کردن دیگران تا شیوۀ خاصی را در عملکردهای خود به کار گیرند).
  • فن یادآوری استفاده از زبان برای به خاطر آوردن اطلاعات توضیحات (به کارگیری زبان برای آگاهی بخشیدن)
  • فرازبان (به کارگیری زبان برای صحبت کردن از خود زبان).

مؤلفه اصلی این هوش حساسیت نسبت به صدا، ساختار و معنا می‌باشد. سیستم نمادین این هوش زبان‌های آوایی (مانند زبان انگلیسی) است. سیستم عصبی این هوش لوب‌های گیجگاهی و پیشانی چپ است.

هوش منطقی – ریاضی (Logical-mathematical intelligence)

به توانایی استفادۀ درست از اعداد و ارقام (مثلاً از سوی ریاضی‌دان، حسابدار مالیاتی یا کارشناس آمار) و بیان استدلال‌های منطقی و درست (مثلاً از سوی دانشمند، برنامه‌­نویس کامپیوتر یا کارشناس منطق) گفته می­‌شود.

روش‌های مختلفی که در این مقولۀ هوش کاربرد دارند عبارتند از:

  • طبقه‌بندی
  • رده‌بندی
  • استنباط
  • تعمیم
  • محاسبه
  • آزمون و فرضیه.

مؤلفۀ اصلی این هوش شناسایی و استعداد منطقی و ریاضی روابط، توانایی بیان استدلالات منطقی است. سیستم نمادین این هوش زبان‌های کامپیوتری (مانند زبان بیسیک) می‌باشد. سیستم عصبی این هوش لوب پیشانی چپ و لوب آهیانۀ راست است.

هوش مکانی (Spatial intelligence)

به توانایی درک درست جهان به صورت مکانی- بُعدی (مثلاً از سوی شکارچی، دیده‌بان و راهنما) و ایجاد تغییر در این ادراک (مثلاً از سوی طراح داخلی، معمار، نقاش یا مخترع) گفته می‌­شود.

به قابلیت فرد برای تطبیق صحیح خود در یک ماتریس فضایی ارتباط می‌یابد. مؤلفه‌­های این هوش توانایی درک درست جهان به صورت بصری، ایجاد تغییر در برداشت‌های ابتدایی، شناسایی رنگ، خط، شکل، فرم، فضا و رابطه‌ای است که میان این عوامل وجود دارد و توانایی تجسم و بازنمایی گرافیکی افکار مکانی-بُعدی است.

سیستم نمادین آن زبان‌های اندیشه نگار (مانند زبان چینی) می‌باشد. سیستم عصبی اولیۀ آن نواحی پشتی نیمکرۀ مغز را شامل می‌شود.

هوش حرکتی – جسمانی (Bodily – Kinesthetic intelligence)

به مهارت در به کارگیری کل بدن برای بیان افکار و احساسات (برای مثال از سوی هنرپیشۀ پانتومیم، ورزشکار) و سهولت در به کارگیری دست‌ها برای ایجاد یا تغییر اشیاء (مثلاً از سوی صنعتگر مجسمه‌ساز، مکانیک و جراح) گفته می‌شود.

مؤلفۀ اصلی آن شامل:

  • جابه‌جایی ماهرانه‌ی اشیاء
  • مهارت‌های فیزیکی خاص از قبیل تعادل، هماهنگی، چالاکی، قدرت، انعطاف‌پذیری، سرعت
  • قابلیت‌های لمسی

سیستم‌های نمادین این هوش زبان‌های نمادی (مانند بریل) است. سیستم عصبی اولیۀ آن شامل مخچه، عقده‌های پایه و قشر حرکتی است.

هوش موسیقیایی (Musical intelligence)

به توانایی درک (مثلاً از سوی آهنگساز)، تشخیص (مثلاً از سوی منتقد موسیقی)، تبدیل (به عنوان آهنگساز) و اجرا (به عنوان نوازندۀ اشکال موسیقیایی) گفته می‌شود. فرد می‌تواند درکی استعاری یا صعودی-نزولی (برونی–درونی) یا درک معمولی یا نزولی-صعودی (تحلیلی-تکنیکی) یا هر دو را از موسیقی داشته باشد.

مؤلفه اصلی آن:

  • توانایی خلق و درک ریتم
  • ارتفاع‌ها
  • طنین
  • درک فرم حالات موسیقی

سیستم نمادین آن شامل نمادهای موسیقیایی مانند الفبای مورس است. سیستم عصبی اولیۀ آن لوب گیجگاهی راست است.

هوش میان فردی (Interpersonal intelligence)

به توانایی درک و تمایز حالات روانی، مقاصد، انگیزه‌ها و احساسات دیگران گفته می­‌شود.

مؤلفه آن قابلیت درک و بروز واکنش نسبت به روحیات، انگیزه و خواست‌های دیگران، شناسایی حالات چهره، صداها، ایماء و اشارات، توانایی تشخیص انواع مختلف نشانه‌های بین فردی و توانایی پاسخگویی صحیح به این نشانه‌ها با روش عملی است (مانند تحت تأثیر قرار دادن گروهی از مردم برای پیروی از یک الگوی عملکردی خاص) است. سیستم نمادین آن نمادهای اجتماعی (مانند حرکات دست‌ها و حالات چهره) است.

سیستم عصبی اولیۀ آن شامل لوب‌های پیشانی، لوب‌ گیجگاهی به ویژگی نیمکره‌ی راست مغز و سیستم‌های لیمبیک است.

هوش طبیعت­گرا (Naturalistic intelligence)

به مهارت در شناخت و طبقه‌بندی گونه‌های مختلف گیاهان، جانوران و محیط فردی گفته می­‌شود.

مؤلفه اصلی آن مهارت تشخیص اعضای یک‌ گونه، شناسایی دیگر گونه‌های مشابه، درک روابط معمولی یا غیرمعمولی میان گونه‌های مختلف، همچنین توانایی شناسایی دیگر پدیده‌های طبیعی (مانند تشکیل ابرها و کوه‌ها) و توانایی تشخیص و تمیز اشکال غیرزنده (مانند ماشین‌ها، کفش‌های ورزشی و پوشش CDها) می‌باشد.

سیستم نمادین آن شامل سیستم‌های طبقه‌بندی گونه‌ها (مانند نقشه‌های بومی) می‌باشد. سیستم عصبی اولیۀ این هوش شامل نواحی لوب آهیانۀ چپ که در تشخیص و تمایز موجودات جاندار از بی‌جان نقش دارد.

هوش هستی­‌گرا (intelligence)

این هوش سال­‌ها پس از ارائه نظریه‌ی گاردنر به لیست هوش­‌ها اضافه شد. شامل حساسیت و استعداد برای درگیر شدن با پرسش­های عمیق دربارۀ هستی انسان، مانند معنای زندگی، مفهوم مرگ و زندگی و پدیدایی انسان در عرصه‌ی حیات و چرایی هستی است.

افراد دارای این هوش دید کل نگر دارند یعنی توانایی دیدن مسائل از بالا هوش هستی­‌گرا می‌­تواند در زمینه‌ی انفجار جمعیت، تخریب محیط زیست، کمبود آب و غذا و… به انسان کمک کند.

تست هوش گاردنر

سخن پایانی

حالا که کلی اطلاعات دربارۀ تست گاردنر و فواید آگاهی از آنها در یادگیری و انتخاب رشته و شغل بدست آوردید. احتمالاً بسیار علاقمند شدید که بدانید در کدام یک از این هوش­‌ها قوی و یا ضعیف هستید.

با انجام تست گاردنر و اطلاعاتی که بعد از انجام آزمون در اختیار شما قرار می‌­دهیم، می­‌توانید کلی اطلاعات مفید در مورد خودتان کسب کنید که قبلاً از آنها بی­‌اطلاع بودید.

قطعاً این اطلاعات به شما در آگاهی از استعدادها، شناسایی نقاط قوت و ضعف، انتخاب رشته، انتخاب شغل، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و در کل تعیین مسیر زندگیت کمک خواهد کرد.

تست گاردنر پانیکار، یکی از کامل ترین تست ها در ایران است که توسط تلاش فراوان تیم روانشناسی پانیکار تهیه شده است.

شروع آزمون گاردنر

آزمون های شخصیت

آزمون MBTI

آزمون نئو NEO

آزمون انیاگرام ENNEAGRAM